Kai kompiuteris tampa nevaldomu monstru
Sėdi prie kompiuterio, bando užbaigti svarbų projektą, o ekranas staiga užšąla. Arba dar blogiau – viskas užsikrauna, bet veikia taip lėtai, kad norisi plaukus rautis. Tokiais momentais dauguma iš mūsų pradeda františkai ieškoti pagalbos internete. Įvedame į paieškos laukelį „kompiuterių remontas Vilniuje” ir… matome šimtus rezultatų. Kaip čia dabar išsirinkti?
Vilniuje kompiuterių remonto paslaugas siūlo visi kam tik nepatinka – nuo vieno žmogaus firmų iki didelių servisų centrų. Problema ta, kad ne visi meistrai vienodai kompetentingi, o kai kurie tiesiog naudojasi žmonių neišmanymu. Esu girdėjęs istorijų, kai už paprastą dulkių išvalymą žmonės sumokėdavo po 50-80 eurų, nors reali tokio darbo vertė – gal 15-20 eurų. Arba dar blogiau – kai „meistras” pakeičia visiškai sveikas dalis, nes „taip reikia”.
Kodėl rekomendacijos vis dar laimi prieš Google paiešką
Pirmoji ir svarbiausia taisyklė – klauskite draugų, kolegų, giminaičių. Taip, žinau, skamba banaliai, bet realybė tokia: asmeninė rekomendacija yra vertingesnė už bet kokius atsiliepimus internete. Kodėl? Nes žinote tą žmogų, žinote, ar jis linkęs perdėti ar priešingai – per daug kritikuoti.
Kai kolega pasakoja, kad jo kompiuterį sutvarkė per dieną, neprašė nereikalingų pinigų ir dar paaiškinė, kaip ateityje tokių problemų išvengti – tai jau kažkas. Tokios informacijos nepirksi už jokius pinigus. Be to, jei meistras blogai padarys darbą, jūsų draugas ar kolega jausis atsakingas už rekomendaciją ir padės spręsti problemą.
Tačiau yra vienas niuansas – klauskite žmonių, kurie bent kiek išmano technologijas. Jei jūsų močiutė sako, kad rado puikų meistrą, kuris „viską sutaisė už 100 eurų”, bet nežino, kas konkrečiai buvo sugedę – tokia rekomendacija abejotina. Reikia žmonių, kurie supranta, už ką moka.
Ką pasako meistro komunikacija dar prieš susitikimą
Paskambinote arba parašėte žinutę. Kaip meistras reaguoja? Tai labai daug pasako apie jo profesionalumą. Geras specialistas:
Uždavinėja klausimų. Jei meistras iš karto sako „atneškite, pažiūrėsiu” ir nedomisi jokiais simptomais – raudona vėliavėlė. Profesionalas visada klausia: kas nutiko, kaip pasireiškia problema, ar darėte kokius pakeitimus prieš tai, ar įdiegėte naujų programų. Tai padeda iš anksto įvertinti situaciją ir kartais net išspręsti problemą telefonu.
Kalba suprantamai. Jei žmogus pradeda barstyti terminais kaip „BIOS konfigūracija”, „registrų optimizacija” ir panašiai, kai kalbate apie paprastą lėtėjimą – jis arba nori jus apstulbinti savo „žiniomis”, arba pats nelabai supranta, ką daro. Tikras profesionalas moka paaiškinti sudėtingus dalykus paprastai.
Neskuba žadėti aukso kalnų. „Taip, sutaisysiu per valandą, kainuos 10 eurų” – tokių pažadų tikėtis neverta. Normalus meistras pasakys, kad reikia pažiūrėti, įvertinti, ir tik tada galės pasakyti kainą bei terminus.
Kaina – ne viskas, bet ir ne niekas
Štai čia dauguma ir suklysta. Vieni ieško pigiausio varianto, kiti mano, kad brangu = kokybiškai. Abi strategijos klaidingos.
Vilniuje kompiuterių remonto paslaugų kainos svyruoja labai plačiai. Diagnostika gali kainuoti nuo 0 iki 20 eurų (taip, kai kurie meistrai diagnostiką daro nemokamai, jei vėliau pas juos taisote). Paprastas programinės įrangos sutvarkymas – 20-40 eurų. Sudėtingesni darbai, pavyzdžiui, operacinės sistemos perkėlimas į naują diską su visų duomenų išsaugojimu – 50-80 eurų. Aparatūros keitimas – priklauso nuo dalių kainos plius 15-30 eurų už darbą.
Jei jums sako, kad Windows perkėlimas į naują SSD kainuos 150 eurų – bėkite iš ten. Bet jei siūlo viską padaryti už 15 eurų – irgi įtartina. Pernelyg žema kaina dažnai reiškia, kad meistras dirba nelegaliai (neduos čekio, nebus jokių garantijų) arba tiesiog neturi patirties ir eksperimentuos su jūsų kompiuteriu.
Auksinis viduriukas Vilniuje – tai meistrai, kurių kainos atitinka rinkos vidurkį, bet kurie gali paaiškinti, už ką konkrečiai mokate. Jei jums detaliai išaiškina, kad kaina susideda iš diagnostikos, darbo valandų ir konkrečių dalių – jau geriau.
Garantijos ir dokumentai – ne tik biurokratija
Daug kas į tai nekreipia dėmesio, bet vėliau verkia. Rimtas meistras ar servisas VISADA duoda:
Kvitą arba sąskaitą faktūrą. Tai ne tik mokesčių klausimas. Tai jūsų apsauga. Jei kas nors nutiks, turėsite įrodymą, kad paslaugą gavote būtent iš šio asmens ar įmonės.
Garantiją atliktam darbui. Standartinė garantija programiniam remontui – bent 1 mėnuo, aparatūros keitimui – 3-6 mėnesiai (priklauso nuo dalies). Jei meistras sako „garantijų neduodu” – tai ne meistras, o laimės bandytojas.
Rašytinį gedimo aprašymą. Prieš pradedant darbą, normalus specialistas užrašo, kas neveikia, ką jūs pastebėjote. Po remonto – ką padarė, kokias dalis pakeitė. Tai apsaugo abi puses.
Yra buvę atvejų, kai žmonės atsinešdavo kompiuterį su viena problema, o po „remonto” atsirado dar trys. Be jokių dokumentų įrodyti, kad tos problemos atsirado meistro kaltės dėka, neįmanoma. Todėl dokumentacija – ne formalumas, o būtinybė.
Servisas namuose ar dirbtuvėse – kas geriau?
Čia nuomonės išsiskiria. Vieni prisiekia servisais, kurie atvažiuoja į namus, kiti sako, kad tik dirbtuvėse galima kokybiškai sutaisyti. Iš tiesų, priklauso nuo situacijos.
Iškvietimas į namus tinka, kai:
– Problema akivaizdi ir nesudėtinga (pavyzdžiui, reikia perkonfigūruoti Windows, išvalyti virusus)
– Turite stacionarų kompiuterį, kurį sunku vežti
– Reikia sutvarkyti kelis įrenginius viename būste
– Norite matyti, kas daroma su jūsų kompiuteriu
Bet yra ir minusų. Meistras neturi visų įrankių, negali greitai pakeisti dalių, jei reikia. Dažnai tokios paslaugos brangesnės dėl kelionės laiko. O svarbiausia – jūsų namuose meistras gali skubėti, nes turi dar kitų iškvietimų.
Dirbtuvėse remontas paprastai kokybiškai geresnis, nes:
– Yra visi įrankiai ir diagnostikos įranga
– Meistras gali ramiai, be skubėjimo ištirti problemą
– Lengviau gauti dalis, jei reikia keitimo
– Dažnai pigiau, nes nėra kelionės išlaidų
Tačiau reikia pasitikėti, kad jūsų kompiuterį tvarkys sąžiningai, kai jūsų nėra šalia. Čia ir grįžtame prie rekomendacijų – jei žinote, kad žmonės patenkinti, rizika minimali.
Raudonos vėliavėlės, kurias pastebėjus geriau bėgti
Per metus bendrauju su šimtais žmonių, kurie turėjo blogų patirčių su kompiuterių remonto meistrais. Ir kai kurie ženklai kartojasi nuolat. Jei pastebite bent vieną iš šių dalykų – rimtai pagalvokite, ar verta su tuo meistru dirbti:
Reikalauja viso apmokėjimo iš anksto. Normalus meistras gali paprašyti nedidelės įmokos (20-30%), bet ne viso mokesčio. Jei reikalauja visko iš karto – greičiausiai yra buvę atvejų, kai žmonės atsisakydavo mokėti už nekokybišką darbą.
Atsisako paaiškinti, kas konkrečiai sugedę. „Čia sudėtinga, jūs nesuprasite” – klasikinis sukčių sakinys. Bet kuris geras specialistas gali paprastais žodžiais paaiškinti problemą.
Siūlo pakeisti daugybę dalių „ant viso pikto”. Pavyzdžiui, kompiuteris lėtai veikia, o meistras sako, kad reikia keisti ir atmintį, ir kietąjį diską, ir procesorių. Dažniausiai problema viena, o ne viskas iš karto.
Neturi jokios kontaktinės informacijos, išskyrus telefono numerį. Nei el. pašto, nei adreso, nei įmonės pavadinimo. Kaip jį rasite, jei kas nors nutiks?
Skuba, skuba, skuba. „Greitai padarysiu, nebus problemų” – bet nepasako, ką konkrečiai darys. Kokybiškas darbas reikalauja laiko.
Neigiami atsiliepimai internete su panašiomis istorijomis. Vienas blogas atsiliepimas gali būti nesusipratimas, bet jei dešimt žmonių rašo apie tas pačias problemas – tai jau tendencija.
Kai reikia skubiai, bet nesinori apsikvailinti
Suprantu, kartais situacija kritiška. Rytoj svarbus pristatymas, o kompiuteris miręs. Tokiais atvejais žmonės daro kvailystes – kreipiasi į pirmus pasitaikiusius, moka bet kokią kainą, tik kad greičiau sutaisytų. Bet net skubos atveju galima apsisaugoti.
Pirmiausia – ne visada reikia meistro. Daug problemų išsprendžiamos per 10 minučių, jei žinai, ką daryti. Kompiuteris neužsikrauna? Pabandykite įjungti iš naujo, ištraukite visus USB įrenginius. Lėtai veikia? Pažiūrėkite Task Manager (Ctrl+Shift+Esc), gal kuri programa ėda visus resursus. Internete pilna paprastų vadovų, kaip spręsti dažniausias problemas.
Jei vis tiek reikia meistro, skambinkite keliems. Taip, net jei skuba. Paskambinti trims meistrais užtrunka 15 minučių, bet gali sutaupyti šimtus eurų ir nervų. Paklauskit kiekvieno: kiek kainuos, kiek užtruks, ar gali atvažiuoti/priimti šiandien. Jau iš pokalbio suprasite, kas atrodo kompetentingesnis.
Ir dar vienas patarimas – jei labai skuba, pasakykite tai atvirai, bet nerodykite desperacijos. Kai meistras jaučia, kad jums labai reikia, kai kurie (ne visi, bet kai kurie) gali pakelti kainą. Geriau pasakyti: „Man reikia iki rytojaus, ar galite padėti?” nei „Dieve, aš žūstu, darykite bet ką, mokėsiu kiek reikia!”
Kai kompiuteris sutvarkomas, bet galva vis dar suka
Grįžtate pasiimti kompiuterio arba meistras baigia darbą jūsų namuose. Ką dabar? Neimkite kompiuterio ir nebėkite džiaugdamiesi. Skirkite 10 minučių patikrinimui.
Paprašykite meistro parodyti, ką konkrečiai padarė. Tegul įjungia kompiuterį jūsų akivaizdoje ir pademonstruoja, kad problema išspręsta. Jei keitė dalis – paprašykite senų dalių. Taip, kai kurie meistrai jas pasilaiko (ypač jei dar veikia ir gali panaudoti kitur), bet jūs turite teisę jas gauti.
Patikrinkite, ar visi jūsų failai vietoje. Atidarykite kelis dokumentus, nuotraukas, pažiūrėkite, ar viskas veikia. Jei kas nors dingo – iš karto sakykite. Vėliau įrodyti bus neįmanoma.
Paklauskit, kaip prižiūrėti kompiuterį, kad problema nepasikartotų. Geras meistras mielai papasakos, ko vengti, ką daryti. Blogas – pasakys „nežinau, gal vėl suges” ir išeis. Tai dar vienas būdas atskirti profesionalą nuo eilinio.
Ir paskutinis dalykas – jei meistras padarė gerą darbą, už normalią kainą, profesionaliai – pasakykite tai kitiems. Parašykite atsiliepimą, rekomenduokite draugams. Geri meistrai nusipelno pripažinimo, o jūs – nuolaidos ateityje, kai vėl prireiks pagalbos.
Vilniuje yra tikrai gerų kompiuterių remonto specialistų. Žmonių, kurie myli savo darbą, vertina klientus ir nedirba tik dėl pinigų. Bet yra ir priešingybė – tie, kurie naudojasi žmonių neišmanymu. Skirtumas tarp jų ne visada akivaizdus iš pirmo žvilgsnio, bet jei vadovaujatės šiomis taisyklėmis, šansai rasti tikrą profesionalą išauga kelis kartus. O tai reiškia ne tik sutaisytą kompiuterį, bet ir ramybę, kad už savo pinigus gavote tikrą vertę.