Kaip_savarankiskai_d

Kai kavos aparatas pradeda kaprizuoti – pirmieji žingsniai

Žinot, kas labiausiai sugadina rytą? Ne lietingas oras, ne sunkus eismas Vilniuje, o kavos aparatas, kuris staiga atsisakė bendradarbiauti. Stoviu virtuvėje, žiūriu į savo mylimą aparatą, kuris vietoj aromatingos kavos skleidžia keistus garsus arba apskritai nieko nedaro. Skambinti meistrui? Bet gal galiu pats/pati ką nors padaryti?

Gera žinia – daugumą kavos aparatų problemų tikrai galima išspręsti savarankiškai! Per pastaruosius kelerius metus, bendraudamas su Vilniaus kavos aparatų remonto specialistais ir pats eksperimentuodamas, supratau, kad apie 70% visų gedimų yra arba techninės priežiūros trūkumo rezultatas, arba lengvai pašalinamos problemos. Tad prieš skambindami meistrui ir laukdami kelias dienas be kavos (o tai tikra tragedija!), pabandykime išsiaiškinti, kas nutiko.

Problema nr. 1: Aparatas apskritai neįsijungia arba nedega jokios lemputės

Tai klasika! Ateini rytą, spaudžioji mygtuką, o nieko nevyksta. Pirmas impulsas – panika. Antras – skambinti remontui. Bet palaukit!

Ką daryti pirmiausia:

Tikrai neskamba protingai, bet patikrinkite, ar aparatas įjungtas į rozetę. Taip, taip, žinau – atrodo akivaizdu, bet kartais vaikai žaisdami ištraukia kištuką, arba valymo metu patys atjungėte ir pamiršote. Vilniaus senuose butuose kartais rozetės būna su atskiru jungikliu – patikrinkite ir jį.

Pabandykite įjungti aparatą į kitą rozetę. Galbūt problema ne aparate, o elektros instaliacijos gedime. Ypač tai aktualu senesniuose Vilniaus rajonuose – Žvėryne, Antakalnyje ar Senamiestyje, kur elektros instalacija kartais būna sena.

Jei naudojate prailginimo laidą ar šakotuvą, pabandykite įjungti aparatą tiesiogiai į sieninę rozetę. Šakotuvuose dažnai būna saugikliai, kurie išsijungia dėl perkrovos.

Giliau į problemą:

Jei visa tai nepadėjo, patikrinkite aparato saugiklius. Daugelis kavos aparatų turi vidinius saugiklius, kuriuos galima pakeisti. Paprastai jie yra prieigos skydelyje aparato gale arba apačioje. Tačiau čia jau reikia šiek tiek drąsos ir techninių įgūdžių. Jei nesijaučiate užtikrintai – geriau skambinkite specialistui.

Svarbu: jei aparatas visiškai naujas arba dar garantinis, neatidarykit jo patys! Prarasite garantiją. Vilniuje yra keletas gerų serviso centrų, kurie dirba su garantiniais aparatais.

Problema nr. 2: Kava teka per lėtai arba lašais

Ši problema – viena dažniausių! Ir žinot kas? Dažniausiai kaltas ne aparatas, o mes patys. Kavos aparatai reikalauja reguliarios priežiūros, o mes dažnai apie tai pamirštame.

Kalkių nuosėdos – pagrindinis priešas:

Vilniaus vanduo yra gana kietas (ypač kai kuriose miesto dalyse), todėl kalkių susidarymas – labai dažna problema. Kai aparate susikaupią kalkės, vanduo negali laisvai tekėti, ir kava ima lašėti kaip iš lėto čiaupo.

Sprendimas paprastas – nukalkinimas! Įsigykite specialų nukalkinimo skystį (parduodamas bet kurioje buitinės technikos parduotuvėje Vilniuje) arba naudokite citrinų rūgštį. Procedūra paprastai užtrunka 20-30 minučių:

  • Įpilkite nukalkinimo skystį į vandens rezervuarą pagal instrukcijoje nurodytą proporciją
  • Įjunkite aparatą ir paleiskite kelis ciklus, tarsi ruoštumėte kavą (tik be kavos!)
  • Palikite skystį aparate 15-20 minučių
  • Praplaukite sistemą švaria vandeniu bent 3-4 kartus

Rekomenduoju nukalkinimą atlikti kas 2-3 mėnesius, jei naudojate aparatą kasdien. Tai pratęs jo tarnavimo laiką bent dvigubai!

Užsikimšę filtrai ir purkštuvai:

Kita dažna priežastis – užsikimšę kavos filtrai arba purkštuvai. Kavos aliejukai ir smulkios dalelės laikui bėgant kaupiasi ir blokuoja praeinamumą. Išimkite filtrus, purkštuvus ir kruopščiai nuvalykite šepetėliu (dažnai jis būna komplekte su aparatu). Galite pamerkti į karštą vandenį su indų plovikliu.

Problema nr. 3: Kava per šalta arba aparatas nebekaitina vandens

Nieko nėra liūdnesnio už vos šiltą kavą! Jei jūsų aparatas gamina kavą, bet ji nebekaršta kaip anksčiau, yra keletas galimų priežasčių.

Vėl tos pačios kalkės:

Taip, kalkės vėl! Jos ne tik blokuoja vandens tekėjimą, bet ir apnešą kaitinimo elementus, dėl ko jie nebeveikia efektyviai. Jei dar nedarėte nukalkinimo – tai pirmasis dalykas, kurį reikia padaryti.

Temperatūros nustatymai:

Kai kurie aparatai turi temperatūros nustatymus. Galbūt netyčia paspaudėte ne tą mygtuką? Patikrinkite aparato nustatymus. Instrukcija čia – jūsų geriausia draugė.

Kada skambinti meistrui:

Jei nukalkinimas nepadėjo ir nustatymai teisingi, greičiausiai sugedo kaitinimo elementas arba termostatas. Čia jau reikia profesionalaus įsikišimo. Vilniuje yra specialistų, kurie gali pakeisti šias dalis per kelias valandas. Kaina paprastai svyruoja nuo 30 iki 80 eurų, priklausomai nuo aparato modelio ir dalies kainos.

Problema nr. 4: Aparatas triukšmauja, spragsėja ar skleidžia keistus garsus

Kavos aparatai nėra tylūs prietaisai – tai normalu. Bet jei staiga pasigirdo nauji, neįprasti garsai, verta pasidomėti, kas vyksta.

Oras sistemoje:

Dažniausiai keisti garsai atsiranda, kai į vandens sistemą patenka oro. Tai gali nutikti po nukalkinimo, po to, kai vandens rezervuaras buvo visiškai ištuštintas, arba jei aparatas ilgai nestovėjo naudojamas.

Sprendimas paprastas: paleiskite kelis tuščius ciklus (be kavos), kol garsai išnyks. Oras išeis iš sistemos, ir viskas vėl veiks sklandžiai.

Siurblio problemos:

Jei girdite stiprų ūžesį ar vibraciją, gali būti, kad siurblys dirba per sunkiai. Vėlgi – patikrinkite, ar nėra kalkių nuosėdų. Taip pat įsitikinkite, kad vandens rezervuare yra pakankamai vandens. Kai siurblys bando siurbti orą vietoj vandens, jis triukšmauja.

Mechaninės dalys:

Jei girdite metalinius garsus, tarsi kažkas trintųsi ar blizgėtų, gali būti, kad į aparato vidų pateko kavos grūdeliai ar kitos šiukšlės. Išjunkite aparatą, išvalykite visas pasiekiamas dalis. Jei tai nepadeda – laikas kviesti specialistą, nes gali būti susidėvėjusios mechaninės dalys.

Problema nr. 5: Kava per silpna arba per stipri

Tai ne visai gedimas, bet problema, su kuria susiduria daugelis. Ir žinot kas? Dažnai kalti esame mes patys, o ne aparatas!

Kavos malimo laipsnis:

Jei naudojate aparatą su integruota girnele, patikrinkite malimo nustatymus. Per smulkiai sumaltos kavos dalelės gali užkimšti filtrą ir kava bus per stipri bei karti. Per stambiai sumaltos – kava bus silpna ir vandeninga.

Eksperimentuokite! Kiekvienas aparatas ir kiekviena kava yra skirtingi. Aš asmeniškai praleidau kelias savaites, kol radau idealų malimo laipsnį savo aparatui ir mėgstamoms kavos pupelėms.

Kavos kiekis:

Atrodo akivaizdu, bet dažnai mes tiesiog dedame per daug arba per mažai kavos. Laikykitės gamintojo rekomendacijų – paprastai tai 7-9 gramai kavos vienai puodelio porcijai.

Vandens kiekis:

Kai kuriuose aparatuose galima reguliuoti vandens kiekį. Jei jūsų kava per silpna – sumažinkite vandens kiekį. Per stipri – padidinkite.

Kavos šviežumas:

Sena kava nebeturi tų pačių aromatų ir skonio. Vilniuje yra puikių kavos skrudinyklų – pirkite šviežią kavą ir laikykite ją sandariai uždarytoje talpoje. Idealiu atveju – suvartokite per 2-3 savaites po atidarymo.

Problema nr. 6: Vandens nutekėjimas ir aparato drėkinimas

Vandens balos po aparatu – tai ne tik nepatogu, bet ir gali būti pavojinga elektros prietaisui. Reikia kuo greičiau išsiaiškinti, iš kur teka vanduo.

Rezervuaro problemos:

Pirmiausia patikrinkite vandens rezervuarą. Ar jis teisingai įstatytas? Ar nėra įtrūkimų? Ar sandarinimo žiedas (jei toks yra) gerai priglunda? Dažnai problema būna tokia paprasta – rezervuaras tiesiog neteisingai įstatytas.

Išimkite rezervuarą, kruopščiai apžiūrėkite, nuvalykite ir vėl įstatykite, įsitikindami, kad jis gerai užsifiksuoja.

Lašų padėklas:

Patikrinkite lašų padėklą – galbūt jis tiesiog perpildytas? Tai ypač aktualu, jei namuose kavą geria keli žmonės. Tuštinkite padėklą reguliariai!

Tarpinės ir sandarinimo žiedai:

Laikui bėgant guminės tarpinės ir sandarinimo žiedai gali susidėvėti, sukietėti ar sutrūkinėti. Jei matote, kad vanduo teka iš aparato vidinių dalių, greičiausiai reikės pakeisti šias dalis. Gera žinia – jos nebrangios ir daugeliu atvejų jas galima pakeisti savarankiškai. Vilniaus buitinės technikos parduotuvėse arba internetu galite rasti originalias arba universalias tarpines.

Kada tikrai reikia specialisto:

Jei vanduo teka iš aparato vidaus ir nematote akivaizdžios priežasties, geriau nekaskit giliau. Viduje yra vamzdeliai, jungtys ir kitos dalys, kurių remontas reikalauja patirties. Specialistas Vilniuje paprastai gali atvykti per 1-2 dienas ir problema būna išspręsta greitai.

Problema nr. 7: Aparatas rodo klaidos pranešimą arba mirksi lemputės

Modernūs kavos aparatai turi įvairias diagnostikos sistemas. Mirksintys indikatoriai ar klaidos kodai – tai aparato būdas pasakyti, kad kažkas ne taip.

Instrukcija – jūsų geriausias draugas:

Rimtai, išsitraukite instrukciją! Kiekvienas gamintojas turi savo klaidos kodų sistemą. Tai, kas vienam aparatui reiškia „reikia nukalkinimo”, kitam gali reikšti „užsikimšęs filtras”. Instrukcijoje paprastai yra lentelė su visais galimais kodais ir jų reikšmėmis.

Praradote instrukciją? Jokios problemos! Beveik visų gamintojų instrukcijas galima rasti internete PDF formatu. Tiesiog įveskite savo aparato modelį ir žodį „instrukcija” ar „manual”.

Dažniausi klaidos pranešimai:

  • Reikia nukalkinimo – jau kalbėjome apie tai. Atlikite nukalkinimą ir klaida išnyks.
  • Ištuštinkite atliekų talpą – išimkite kavos atliekų talpą, ištuštinkite ir nuvalykite. Kai kurie aparatai turi sensorių, kuris skaičiuoja pagamintų kavos porcijų skaičių.
  • Užpildykite vandens rezervuarą – net jei rezervuare atrodo esant vandens, sensorius gali neveikti teisingai. Išimkite, perpilkite ir įstatykite atgal.
  • Užsikimšęs sistemos – patikrinkite visus filtrus, purkštuvus ir vandens kelius.

Sistemos perkrovimas:

Kartais aparatai tiesiog „pakimba” kaip kompiuteriai. Pabandykite visiškai išjungti aparatą, ištraukti kištuką iš rozetės, palaukti 1-2 minutes ir vėl įjungti. Dažnai tai išsprendžia keistas klaidas.

Kai tikrai laikas skambinti Vilniaus kavos aparatų remonto meistrui

Gerai, pabandėme viską, kas įmanoma namuose. Bet yra situacijų, kai savarankiškas remontas gali padaryti daugiau žalos nei naudos. Kaip suprasti, kad atėjo laikas profesionalios pagalbos?

Elektros problemos:

Jei įtariate, kad problema susijusi su elektros dalimis – laidais, plokštėmis, saugikliais – geriau nerizikuoti. Elektra ir vanduo – pavojinga kombinacija. Vilniuje yra daug kvalifikuotų specialistų, kurie turi tinkamas įrangas ir žinias saugiai dirbti su tokiomis problemomis.

Garantinis aparatas:

Jei jūsų aparatas dar garantinis, net negalvokite apie savarankišką remontą! Bet koks įsikišimas panaikins garantiją. Susisiekite su parduotuve ar gamintojo atstovu Lietuvoje. Taip, gali tekti palaukti, bet bent jau remontas bus nemokamas.

Brangūs aparatai:

Jei turite aukštos klasės kavos aparatą (Jura, Miele, Saeco ir pan.), kuris kainuoja kelis šimtus ar net tūkstančius eurų, savarankiškas remontas gali būti rizikingas. Šie aparatai turi sudėtingas sistemas ir specialias dalis. Geriau mokėti už profesionalų remontą nei rizikuoti sugadinti brangų prietaisą.

Pasikartojančios problemos:

Jei ta pati problema kartojasi vėl ir vėl, nors ir bandėte ją išspręsti, greičiausiai yra gilesnė priežastis. Specialistas gali diagnozuoti problemą teisingai ir išspręsti ją ilgam laikui.

Kaip rasti gerą meistrą Vilniuje:

Vilniuje yra nemažai kavos aparatų remonto paslaugų teikėjų. Kaip pasirinkti gerą? Štai keletas patarimų:

Paskaitykite atsiliepimus internete. Google, Facebook grupės apie buitinę techniką – ten žmonės dalijasi savo patirtimi.

Klauskite draugų ir kolegų. Asmeninė rekomendacija dažnai būna patikimiausia.

Patikrinkite, ar meistras specializuojasi būtent kavos aparatuose. Bendras buitinės technikos meistras gali neturėti specifinių žinių apie kavos aparatų sistemas.

Pasiteiraukite apie darbų garantiją. Solidūs specialistai visada suteikia garantiją savo atliekamam darbui.

Palyginkite kainas, bet neieškokite pigiausio varianto. Kokybiškas remontas negali būti labai pigus – aukštos kokybės dalys ir specialisto patirtis kainuoja.

Kiek kainuoja remontas Vilniuje:

Kainos labai priklauso nuo problemos sudėtingumo ir aparato modelio. Orientacinės kainos:

  • Diagnostika: 10-20 eurų (dažnai įskaičiuojama į remonto kainą)
  • Nukalkinimas ir valymas: 20-40 eurų
  • Tarpinių ir sandarinimų keitimas: 30-60 eurų
  • Siurblio keitimas: 60-120 eurų
  • Kaitinimo elemento keitimas: 50-100 eurų
  • Elektronikos remontai: nuo 80 eurų

Taip, gali atrodyti brangu, bet palyginkite su naujo aparato kaina. Dažniausiai remontas apsimoka, ypač jei aparatas nėra labai senas.

Profilaktika – geriau nei remontas: kaip prižiūrėti aparatą, kad problemų nekiltų

Žinot, kas geriausia? Kai apskritai nereikia spręsti jokių problemų! Ir tai visiškai įmanoma, jei tinkamai prižiūrite savo kavos aparatą. Štai mano asmeninė rutina, kurią rekomenduoju visiems:

Kasdien:

Ištuštinkite ir nuplaukite lašų padėklą bei kavos atliekų talpą. Tai užtrunka 30 sekundžių, bet išvengia pelėsių ir nemalonių kvapų.

Nuvalykite kavos purkštuvą ir filtro laikiklį. Tiesiog greitai praplaukite vandeniu.

Naudokite šviežią vandenį. Nepilkite į rezervuarą vakarykščio vandens – tai skatina bakterijų augimą.

Kas savaitę:

Kruopščiai nuvalykite visas nuimamas dalis – rezervuarą, lašų padėklą, atliekų talpą, filtrus. Naudokite šiltą vandenį ir šiek tiek indų ploviklio.

Nuvalykite aparato išorę. Kavos lašai ir dulkės kaupiasi greičiau nei manote.

Kas mėnesį:

Paleiskite valymo ciklą su specialiu valymo tablečių (jei jūsų aparatas tokias naudoja). Jos išvalo vidines kavos aliejų nuosėdas.

Patikrinkite vandens filtro būklę (jei jūsų aparatas tokį turi). Dažniausiai filtrus reikia keisti kas 2-3 mėnesius.

Kas 2-3 mėnesius:

Atlikite nukalkinimą. Vilniaus vanduo gana kietas, todėl tai labai svarbu. Jei naudojate aparatą labai intensyviai (daugiau nei 5 puodeliai per dieną), nukalkinimą gali tekti atlikti dažniau.

Papildomi patarimai ilgaamžiškumui:

Naudokite filtruotą vandenį. Tai sumažins kalkių susidarymą ir pagerins kavos skonį. Vilniuje galite įsigyti paprastus vandens filtravimo ąsočius – tai tikrai apsimoka.

Nenaudokite per smulkiai sumaltos kavos. Ji gali užkimšti sistemą. Jei perkate jau sumaltą kavą, rinkitės vidutinio malimo.

Niekada nepalikite vandens rezervuare ilgam laikui, jei neplanuojate naudoti aparato. Jei išvykstate atostogų – ištuštinkite rezervuarą.

Laikykite aparatą sausoje vietoje. Drėgmė skatina pelėsių augimą ir gali pakenkti elektronikai.

Jei aparatas turi nuimamą virimo bloką – išimkite jį kartą per savaitę ir kruopščiai praplaukite vandeniu. Tai užkerta kelią kavos aliejų kaupimui.

Investicija į priedus:

Verta įsigyti kelis papildomus priedus, kurie palengvins priežiūrą:

  • Nukalkinimo skystis (turėkite atsargų namuose)
  • Valymo tabletės (jei jūsų aparatas jas naudoja)
  • Minkštas šepetėlis vidiniams dalims valyti
  • Mikropluošto šluostė aparato išorei
  • Vandens filtrai (jei jūsų aparatas juos palaiko)

Taip, tai papildomi kaštai, bet palyginkite su remonto kaina ar naujo aparato pirkimu. Profilaktika visada pigesnė!

Ką daryti, jei ilgai nenaudojate aparato:

Jei planuojate nenaudoti aparato ilgiau nei savaitę (pavyzdžiui, išvykstate atostogų), atlikite šiuos veiksmus:

Ištuštinkite vandens rezervuarą visiškai. Paleiskite kelis tuščius ciklus, kad ištuštintumėte ir vidines sistemas.

Išvalykite visas nuimamas dalis ir palikite jas atskirai, kad išdžiūtų.

Palikite aparato duris ar dangčius praviras, kad cirkuliuotų oras ir nekauptųsi drėgmė.

Išjunkite aparatą iš rozetės.

Grįžę atlikite priešingą procedūrą – praplaukite sistemą švaria vandeniu prieš gamindami pirmąjį kavos puodelį.

Ir paskutinis, bet ne mažiau svarbus patarimas:

Skirkite laiko perskaityti savo aparato instrukciją nuo pradžios iki pabaigos. Rimtai! Dauguma mūsų tiesiog išsitraukia aparatą iš dėžės ir pradeda naudoti, vos pažvelgę į greito starto vadovą. Bet instrukcijoje yra tiek daug naudingos informacijos – nuo optimalių nustatymų iki specialių funkcijų, apie kurias net nežinojote.

Aš pats atradau, kad mano aparatas turi automatinio valymo funkciją, kuri labai palengvina priežiūrą – ir tai sužinojau tik po pusės metų naudojimo, kai pagaliau perskaičiau instrukciją!

Kai kava vėl teka sklandžiai – džiaugsmas kiekvieną rytą

Žinot, kas nuostabu? Kai išsprendžiate problemą patys, jaučiatės kaip tikras profesionalas! Nebereikia laukti meistro, mokėti už paprastą nukalkinimą ar filtro valymą. Jūs žinote savo aparatą, suprantate, kaip jis veikia, ir galite pasirūpinti juo kaip tikras kavos entuziastas.

Per pastaruosius metus, kai išmokau prižiūrėti savo kavos aparatą, jis nė karto rimtai nesugedo. Reguliarus nukalkinimas, valymas ir šiek tiek dėmesio – ir aparatas veikia kaip naujas. O kai kartais atsiranda kokia smulki problema, jau žinau, ką daryti. Nebėra tos panikos, kuri anksčiau apnikdavo, kai aparatas pradėdavo kaprizuoti.

Vilniuje, kur kavos kultūra tikrai gyva ir klesti, geras veikiantis kavos aparatas namuose – tai ne prabanga, o būtinybė. Ir nebereikia kiekvieną rytą bėgti į kavinę ar taikstytis su prastos kokybės kava iš biuro aparato. Jūsų namai tampa jūsų asmenine kavine, kur kiekvienas puodelis – tobulas.

Taigi štai ko norėčiau palinkėti: prižiūrėkite savo aparatą, nebijokite išbandyti paprastų sprendimų, kai kyla problemų, bet taip pat žinokite, kada reikia profesionalios pagalbos. Kavos aparatas – tai investicija į kasdienę gyvenimo kokybę, ir ji tikrai verta dėmesio.

O dabar – laikas pasigaminti puodelį puikios kavos ir mėgautis tuo, kad viskas veikia sklandžiai! Gero kavos mėgavimosi, Vilniaus kavos mylėtojai!

About The Author