Mercedes-Benz automobiliai garsėja savo patikimumu, tačiau net ir šie vokiečių inžinerijos šedevrai nėra apsaugoti nuo aušinimo sistemos problemų. Variklio perkaitimas gali tapti tikra košmaru bet kuriam vairuotojui, ypač kai remonto sąskaitos autoservise siekia kelis tūkstančius eurų. Tačiau daugelį aušinimo sistemos gedimų galima diagnozuoti ir pašalinti savarankiškai, turint tinkamas žinias ir įrankius.
Aušinimo sistemos problemos Mercedes automobiliuose dažnai prasideda subtiliai – šiek tiek padidėjusi variklio temperatūra, retkarčiais girdimas burbuliavimo garsas ar nedidelis aušinimo skysčio trūkumas. Deja, daugelis vairuotojų šiuos ženklus ignoruoja, kol problema neišauga į rimtą gedimą, reikalaujantį brangaus remonto.
Pagrindinių simptomų atpažinimas ir pirminė diagnostika
Pirmieji aušinimo sistemos problemų ženklai Mercedes automobiliuose dažnai pasireiškia kaip temperatūros rodyklės svyravimai. Normaliai veikiančioje sistemoje temperatūros rodyklė turėtų išlikti stabili, paprastai ties viduriniu tašku arba šiek tiek žemiau. Jei pastebite, kad rodyklė kyla aukščiau nei įprastai, ypač stovint spūstyse ar važiuojant lėtai, tai aiškus signalas, kad reikia imtis veiksmų.
Kitas dažnas simptomas – salono šildymo sistemos veikimo sutrikimas. Kai aušinimo skysčio cirkuliacija pablogėja dėl oro burbulų sistoje ar vandens siurblio gedimo, šildytuvas nebegauna pakankamai karšto skysčio. Rezultatas – šaltas oras iš ventiliacijos angų net ir įjungus šildymą.
Vizualinė patikra taip pat atskleidžia daug informacijos. Patikrinkite aušinimo skysčio lygį plėtimosi bakelyje – jis turėtų būti tarp MIN ir MAX žymų šaltame variklyje. Baltų ar žalsvų dėmių po automobiliu buvimas rodo galimus nuotėkius. Ypač dėmesio reikia kreipti į radiatorių, žarneles ir vandens siurblį.
Garsinė diagnostika irgi gali būti informatyvi. Burbuliavimo garsai iš variklio skyriaus, ypač po važiavimo, dažnai rodo oro burbulų buvimą sistemoje. Aukštas cypimas ar girgždėjimas gali signalizuoti apie vandens siurblio guolių susidėvėjimą.
Termostato funkcijos sutrikimų nustatymas
Termostatas – viena iš dažniausiai gendančių aušinimo sistemos dalių Mercedes automobiliuose. Šis nedidelis, bet kritiškai svarbus komponentas reguliuoja aušinimo skysčio srautą tarp variklio ir radiatoriaus. Kai termostatas sugenda, pasekmės gali būti katastrofiškos.
Termostato gedimo simptomai priklauso nuo to, kaip jis sugedo. Jei termostatas „užstrigo” uždaroje padėtyje, variklis greitai perkaista, nes aušinimo skystis necirkuliuoja per radiatorių. Priešingu atveju, jei termostatas lieka atviras, variklis per ilgai šyla, o žiemą gali apskritai nepasiekti normalios darbo temperatūros.
Paprastas termostato patikrinimo būdas – stebėti temperatūros rodyklės elgesį šaltame variklyje. Normaliai termostatas atsidaro esant maždaug 80-90°C temperatūrai (priklauso nuo modelio). Jei temperatūros rodyklė lėtai kyla ir ilgai lieka žemame lygyje, tikėtina, kad termostatas „užstrigo” atidarytoje padėtyje.
Tikslesniam patikrinimui galite naudoti infraraudonųjų spindulių termometrą. Išmatuokite temperatūrą ties viršutine ir apatine radiatoriaus žarnele. Kol termostatas uždaras, apatinė žarnelė turėtų būti žymiai šaltesnė. Kai termostatas atsidaro, abi žarnelės turėtų greitai pasiekti panašią temperatūrą.
Vandens siurblio būklės įvertinimas
Vandens siurblys – aušinimo sistemos širdis, kuri užtikrina skysčio cirkuliaciją. Mercedes automobiliuose naudojami centrifuginiai siurbliai, kurie paprastai yra patikimi, tačiau laikui bėgant jų guoliai ir sandarikliai susidėvi.
Vandens siurblio gedimo požymiai dažnai prasideda nuo nedidelių nuotėkių. Patikrinkite sritį po vandens siurbliu – jei matote aušinimo skysčio pėdsakų, tai gali reikšti, kad siurblio sandariklis pradėjo tekėti. Pradžioje nuotėkis gali būti minimalus, tačiau laikui bėgant jis didės.
Mechaninis siurblio patikrinimas reikalauja atsargumo. Išjunkite variklį ir palaukite, kol jis atvės. Pabandykite pajudinti siurblio šrifą (jei jis prieinamas) – jis turėtų suktis lygiai, be pašalinių garsų ar vibracijos. Bet koks laisvumas ar nelygumai rodo guolių susidėvėjimą.
Siurblio našumo patikrinimui galite stebėti aušinimo skysčio cirkuliaciją. Atidarykite radiatoriaus kamštelį (tik šaltame variklyje!) ir paleiskite variklį. Turėtumėte matyti skysčio judėjimą radiatoriuje. Jei skystis nejuda arba juda labai lėtai, tai gali reikšti siurblio gedimą.
Radiatoriaus ir kondensatoriaus problemos
Radiatorius Mercedes automobiliuose paprastai yra patikimas, tačiau laikui bėgant gali užsikimšti arba pažeisti. Išorinis užsikimšimas dulkėmis, lapais ar vabzdžiais yra dažna problema, ypač vasaros metu. Vidinis užsikimšimas dėl korozijos ar netinkamo aušinimo skysčio naudojimo – rimtesnė problema.
Radiatoriaus išorės valymas turėtų būti reguliarus techninės priežiūros elementas. Naudokite minkštą šepetį ir vandens srautą iš vidaus pusės (priešinga važiavimo krypčiai), kad pašalintumėte susikaupusias nešvarumus. Vengkite aukšto slėgio plovimo, nes galite pažeisti plonų radiatoriaus plokštelių.
Vidinio užsikimšimo diagnostika sudėtingesnė. Jei radiatorius išoriškai švarus, bet variklis vis tiek perkaista, problema gali būti viduje. Termometru išmatuokite temperatūrą skirtingose radiatoriaus vietose – didelės temperatūros skirtys rodo užsikimšimą.
Kondicionavimo kondensatorius, esantis prieš radiatorių, taip pat gali trukdyti normaliam oro srautui. Patikrinkite, ar kondensatoriaus plokštelės nėra sulenktos ar užsikimšusios. Sulenktas kondensatorius ne tik blogina aušinimą, bet ir mažina kondicionavimo efektyvumą.
Aušinimo skysčio sistemos prapūtimas ir papildymas
Oro burbulų pašalinimas iš aušinimo sistemos – kritiškai svarbus procesas, kurį dažnai nepakankamai gerai atlieka net patyrę mechanikai. Mercedes automobiliuose, turinčiuose sudėtingas aušinimo sistemas su keliais kontūrais, šis procesas ypač svarbus.
Prieš pradedant prapūtimo procedūrą, įsitikinkite, kad variklis visiškai atvėsęs. Paruoškite tinkamą aušinimo skystį – Mercedes rekomenduoja naudoti MB 325.0 specifikacijos antifrizą. Niekada nemaišykite skirtingų tipų aušinimo skysčių.
Prapūtimo procesas prasideda nuo sistemos pripildymo. Atidarykite visus prapūtimo ventiliukus (jų vietos nurodytos techninėje dokumentacijoje). Lėtai pildykite sistemą per radiatoriaus angą ar plėtimosi bakelį, priklausomai nuo modelio. Stebėkite, kada iš prapūtimo ventiliukų pradės tekėti skystis be oro burbulų – tai reiškia, kad ta sistemos dalis pripildyta.
Po pripildymo paleiskite variklį ir leiskite jam veikti tuščiąja eiga, kol atsidaro termostatas. Šiuo metu temperatūros rodyklė turėtų pakilti iki normalaus lygio. Periodiškai padidinkite apsukų skaičių iki 2000-3000 per minutę – tai padės išstumti likusius oro burbulus.
Galutinis patikrinimas atliekamas po kelių dienų normalaus naudojimo. Patikrinkite aušinimo skysčio lygį ir papildykite, jei reikia. Jei lygis nuolat krenta, ieškokite nuotėkių.
Praktiniai dalių keitimo patarimai
Termostato keitimas daugelyje Mercedes modelių nėra itin sudėtingas, tačiau reikalauja tikslumo. Prieš pradedant darbą, įsigykite originalų ar kokybišką analogišką termostatą su tarpikliu. Pigūs termostatai dažnai greitai genda ir gali sukelti dar didesnes problemas.
Termostato keitimo metu būtinai pakeiskite ir tarpiklį. Senas tarpiklis retai kada užtikrina gerą sandarumą, net jei atrodo nepažeistas. Valymo metu kruopščiai nuvalykite visas tarpiklio paviršių liekanas – net mažiausi nešvarumų likučiai gali sukelti nuotėkį.
Vandens siurblio keitimas – sudėtingesnis procesas, dažnai reikalaujantis variklio priedų nuėmimo. Kai kuriuose Mercedes modeliuose vandens siurblys variklio viduje, ir jo keitimui reikia dalinai išardyti variklį. Tokiais atvejais geriau kreiptis į specialistus.
Jei keičiate vandens siurblį patys, būtinai pakeiskite ir pavaros diržą. Senas diržas gali būti užterštas aušinimo skysčiu ir greitai sugesti. Taip pat patikrinkite diržo įtempimo ratukų būklę – jie dažnai susidėvi kartu su vandens siurbliu.
Žarnelių keitimas atrodo paprastas, tačiau Mercedes automobiliuose naudojamos specialios žarnelės, atsparios aukštai temperatūrai ir slėgiui. Naudokite tik originalias ar sertifikuotas analogiškas žarneles. Montažo metu užtikrinkite tinkamą žarnelių padėtį – jos neturi liestis aštrių kraštų ar judančių dalių.
Kai technika tarnauja, o ne valdo
Mercedes aušinimo sistemos priežiūra ir remontas savo rankomis – tai ne tik ekonomijos klausimas, bet ir gilesnio automobilio pažinimo kelias. Suprasdami, kaip veikia kiekvienas sistemos komponentas, galite ne tik laiku pastebėti problemas, bet ir išvengti brangių gedimų.
Svarbu prisiminti, kad prevencija visada pigesnė už remontą. Reguliarus aušinimo skysčio keitimas kas 3-4 metus, radiatoriaus valymas ir sistemos patikrinimas gali pratęsti komponentų tarnavimo laiką kelis kartus. Ypač tai aktualu Mercedes automobiliams, kurių dalys nėra pigios.
Diagnostikos įgūdžiai formuojasi laipsniškai. Nepavyko iš karto nustatyti gedimo priežasties? Tai normalu. Svarbu sistemingai tikrinti kiekvieną komponentą ir fiksuoti pastebėjimus. Laikui bėgant išmoksite „klausyti” savo automobilio ir pastebėti net mažiausius pokyčius jo veikloje.
Atminkite, kad kai kurie darbai vis dėlto reikalauja profesionalaus įrangos ir patirties. Jei abejojate savo gebėjimais ar susidūrėte su sudėtinga problema, geriau kreiptis į specialistus. Neteisingai atliktas remontas gali kainuoti daug brangiau nei profesionalus darbas iš karto.