Kodėl dauguma pašnekesių portalų žlunga pirmaisiais metais
Tiesą sakant, statistika yra žiauri – apie 90% naujų bendruomenės portalų neišgyvena net pirmo gimtadienio. Ir tai nėra atsitiktinumas. Daugelis entuziastų įsivaizduoja, kad užtenka įdiegti phpBB ar kitą forumų sistemą, sukviesti keletą draugų ir – voila – turime kitą Reddit. Realybė yra kur kas sudėtingesnė ir kartesnė.
Pagrindinis klaidų katalogas prasideda nuo pačios idėjos. Žmonės kuria dar vieną „bendrą” portalą, kuriame galima kalbėti „apie viską”. Problema ta, kad tokių jau yra tūkstančiai, ir jūsų versija nieko nepakeičia. Nėra jokios priežasties, kodėl kas nors turėtų palikti įprastą Facebook grupę ar Discord serverį ir pereiti pas jus.
Antra didžiulė klaida – techninis perfekcionizmas. Matau žmones, kurie mėnesius kala dizainą, renkasi tarp dešimčių įskiepių, dergia spalvų schemas. O tuo tarpu jų portale – nulis vartotojų. Jie kuria tuščią rūmą, tikėdamiesi, kad žmonės ateis, kai viskas bus „tobula”. Bet niekas neateis į tuščią vietą, kad ir kokia graži ji būtų.
Nišos pasirinkimas: siauriau nei manote
Jei norite sukurti gyvybingą bendruomenę per 6 mėnesius, jūsų niša turi būti tokia siaura, kad pirmiausia jūs patys suabejotumėte, ar ten pakaks žmonių. Tai skamba paradoksaliai, bet veikia.
Pavyzdžiui, ne „forumas apie augintinių auginimą”, o „bendruomenė žmonėms, kurie augina egzotinius vabzdžius miesto butuose”. Ne „technologijų portalas”, o „diskusijos apie senovinių kompiuterių restauravimą Baltijos šalyse”. Matote skirtumą? Siauroje nišoje jūs galite tapti THE vieta, o ne dar viena iš tūkstančių.
Kaip rasti tokią nišą? Ieškokite sankirtų: du ar trys specifiniai interesai, kurie retai susijungia. Ieškokite Facebook grupių, kurios turi 500-5000 narių ir aktyvias diskusijas – tai rodo, kad tema gyva, bet dar nėra dominuojančios platformos. Skaitykite komentarus Reddit temose ir ieškokite pasikartojančių nusiskundimų apie tai, ko žmonėms trūksta.
Svarbu suprasti: jūs galėsite išplėsti nišą vėliau. Bet pradžioje jums reikia lazerio fokuso. 500 fanatiškai atsidavusių narių yra nepalyginamai vertingiau nei 10,000 abejingų lankytojų.
Pirmieji 100 narių: rankiniu būdu ir be gėdos
Štai kur dauguma žmonių užstringa ir pasiduoda. Jie sukuria portalą, parašo keletą įrašų patys sau ir… laukia. Niekas nevyksta. Po mėnesio jie užsidaro.
Pirmieji 100 narių VISADA turi būti surinkti rankiniu būdu. Tai reiškia, kad jūs asmeniškai ieškote žmonių, kuriems ši tema rūpi, ir kviečiate juos individualiai. Taip, tai varginantis darbas. Taip, jums bus nepatogu. Bet alternatyva yra tuščias portalas.
Kur ieškoti šių žmonių? Pradėkite nuo esančių bendruomenių: Facebook grupės, Reddit subreddit’ai, Discord serveriai, specializuoti forumai, net komentarai po YouTube vaizdo įrašais. Stebėkite, kas aktyviai dalyvauja diskusijose, kas užduoda protingus klausimus, kas dalijasi vertingu turiniu. Tai jūsų potencialūs nariai.
Bet štai svarbus momentas – nesiųskite šlamšto. Nesiųskite standartinio „prisijunk prie mūsų forumo” pranešimo šimtui žmonių. Vietoj to, užmegzkite tikrą kontaktą. Pakomentuokite jų įrašus, atsakykite į klausimus, pasidalinkite savo patirtimi. Po savaitės ar dviejų galite parašyti asmenišką žinutę: „Pastebėjau, kad tau tikrai rūpi [tema]. Kuriu bendruomenę žmonėms, kurie [specifinis dalykas]. Būtų smagu, jei užsuktum ir pasidalintum savo patirtimi.”
Pirmieji 20-30 narių turėtų būti žmonės, kuriuos jūs asmeniškai pažįstate arba su kuriais užmezgėte ryšį. Jie taps jūsų branduoliu, kuris sukurs atmosferą ir patrauks kitus.
Turinys prieš dizainą: kodėl jūsų portalas gali atrodyti bjauriai
Štai tiesa, kuri daugeliui skausminga: dizainas yra mažiausiai svarbus dalykas pirmaisiais mėnesiais. Žinau, žinau – visi nori gražų portalą su šauniomis animacijomis ir tobulu spalvų deriniu. Bet tai yra laiko švaistymas, kol neturite aktyvios bendruomenės.
Jūsų portalas gali atrodyti kaip 2005 metų forumas, ir tai netrukdys žmonėms jame dalyvauti, jei ten vyksta vertingos diskusijos. Atvirkščiai – gražiausias pasaulyje dizainas neišgelbės tuščio portalo. Žmonės ateina dėl turinio ir bendruomenės, ne dėl gradientų.
Pirmaisiais 2-3 mėnesiais jūsų darbas yra kurti ir skatinti turinį. Tai reiškia:
Kasdien skelbti bent 2-3 kokybiškas diskusijų temas. Taip, patys. Naudokite skirtingus pseudonimus, jei reikia – tai nėra apgaulė, tai bendruomenės kūrimas. Atsakinėti į KIEKVIENĄ komentarą per pirmąsias 24 valandas. Kiekvienas žmogus, kuris prisideda, turi jaustis pastebėtas ir įvertintas. Kurti „lipnius” temas – vadovus, FAQ, išteklių sąrašus, kurie teikia tikrą vertę ir į kuriuos žmonės grįžta.
Tik kai turite stabilų 50-100 aktyvių narių, galite pradėti galvoti apie dizaino tobulinimą. Ir net tada – klausykite bendruomenės, ko JIE nori, ne ko jums atrodo gražu.
Monetizacijos strategija: kaip nepražudyti bendruomenės
Dabar prie klausimo, kuris daugeliui atrodo nepatogus – kaip uždirbti pinigų. Ir čia yra milžiniškas spąstas: per ankstyva ar agresyvi monetizacija užmuša bendruomenes greičiau nei bet kas kita.
Pirmieji 3 mėnesiai turėtų būti VISIŠKAI be monetizacijos. Jokių reklamų, jokių premium narysčių, nieko. Jūsų vienintelis tikslas – auginti aktyvią bendruomenę. Taip, tai reiškia, kad investuosite laiką ir pinigus be grąžos. Bet tai yra būtina investicija.
Po 3-4 mėnesių, kai turite stabilią 200-500 aktyvių narių, galite pradėti švelnią monetizaciją. Geriausi modeliai:
Premium narystė su tikra verte – ne tik „išjunk reklamas”, o tikros funkcijos: išplėstiniai profiliai, galimybė kurti privačias grupes, prioritetinė pagalba, išskirtiniai turinio skyriai. Kaina turėtų būti simbolinė pradžioje – 3-5 eurai per mėnesį.
Sponsoruojamas turinys – jei jūsų niša yra pakankamai specifinė, atitinkamos įmonės mielai mokės už galimybę pasiekti jūsų auditoriją. Bet svarbu: tai turi būti aiškiai pažymėta ir tikrai aktualu bendruomenei. Vienas kokybiškas sponsoruojamas straipsnis per savaitę yra geriau nei dešimt šlamšto reklamų.
Affiliate nuorodos – jei diskutuojate apie produktus ar paslaugas, affiliate nuorodos yra natūralus būdas uždirbti. Bet būkite skaidrūs ir rekomenduokite tik tai, ką tikrai išbandėte.
Svarbiausia taisyklė: VISADA klauskite bendruomenės nuomonės prieš įvedant monetizaciją. Paaiškinkite, kad serveriai kainuoja, jūsų laikas kainuoja, ir pasiūlykite kelias opcijas. Žmonės paprastai supranta ir palaiko, jei jaučiasi įtraukti į sprendimą.
Moderavimas ir taisyklės: kur brėžti ribą
Štai kur daugelis portalų nuslysta į vieną iš dviejų kraštutinumų: arba per griežtas kontrolė, kuri nusmaugią bet kokią spontanišką diskusiją, arba chaosas, kuris išvaiko normalius žmones.
Pradžioje jūsų taisyklės turėtų būti minimalistinės. Trijų pakanka:
1. Būk pagarbus kitiems nariams
2. Nekurk šlamšto
3. Laikykis temos
Tai pakankamai platu, kad leistų natūraliai bendruomenei vystytis, bet pakankamai aiškus, kad galėtumėte pašalinti akivaizdžius pažeidėjus.
Moderavimo filosofija turėtų būti „lengva ranka”. Pirmasis pažeidimas – privatus įspėjimas ir paaiškinimai. Antrasis – viešas įspėjimas. Tik trečiasis – laikinas blokavimas. Nuolatinis baninas tik už tikrai rimtus dalykus: grąsinimus, spam botus, tyčinį trolimą.
Bet štai kas svarbu: jūs turite būti matomas ir aktyvus moderatorius. Ne diktatorius, o bendruomenės narys, kuris tiesiog užtikrina, kad viskas veiktų sklandžiai. Dalyvaukite diskusijose, juokaukite, pripažinkite klaidas. Žmonės turi matyti, kad už portalu yra gyvas žmogus, ne anoniminis administratorius.
Kai bendruomenė išauga iki 500+ narių, jums reikės pagalbos. Rinkitės moderatorius iš aktyvių narių, kurie natūraliai padeda kitiems ir palaiko pozityvią atmosferą. Bet nesuteikite per daug galių per greitai – geriau pradėti nuo „helper” rolės su ribotomis teisėmis.
Technologijos ir įrankiai: ką tikrai reikia
Technologijų pasirinkimas yra vieta, kur žmonės pernelyg komplikuoja. Jums nereikia custom-built platformos. Jums nereikia naujausių technologijų. Jums reikia kažko, kas veikia ir ko galite prižiūrėti.
Pradedantiesiems geriausi variantai:
Discourse – šiuolaikiškas, open-source forumų variklis. Šiek tiek brangiau hostinti (apie 100 USD/mėn su jų cloud planu), bet verta. Puiki mobilioji versija, gera SEO, daug funkcijų iš dėžės.
Flarum – lengvesnis ir pigesnis Discourse alternatyva. Galite hostinti už 10-20 USD/mėn. Gražus, greitas, bet turi mažiau funkcijų.
phpBB ar MyBB – senos mokyklos forumai, bet vis dar veikia puikiai. Nemokamas hosting galimas, tūkstančiai įskiepių. Atrodo pasenę, bet tai nesvarbu, jei turite gerą turinį.
Ko NEDARYKITE: nebandykite kurti savo platformos nuo nulio, nebent esate patyręs programuotojas su daug laiko. Tai yra klasikinė klaida – praleisti 6 mėnesius kuriant platformą vietoj bendruomenės.
Kiti būtini įrankiai:
Email sistema automatiniams pranešimams (Mailgun ar Sendgrid, apie 10 USD/mėn)
Analytics (Google Analytics pakanka pradžioje)
Social media paskyros jūsų nišoje populiariose platformose
Discord ar Slack kaip papildoma real-time komunikacijos vieta (bet ne pagrindinis portalas!)
Svarbu: pradėkite su minimumu ir pridėkite funkcijas tik tada, kai bendruomenė jų prašo. Kiekviena papildoma funkcija yra dar vienas dalykas, kurį reikia prižiūrėti.
Kai viskas atrodo, kad žlunga (o taip atrodys)
Apie 2-3 mėnesį jus užklups krizė. Aktyvumas sumažės. Žmonės nustos skelbti. Jums atrodys, kad viskas žlunga ir jūsų idėja buvo kvaila. Tai nutinka VISIEMS. Tai yra normalus bendruomenės augimo etapas.
Ką daryti:
Nepanikoj. Aktyvumo svyravimai yra normalūs. Žmonės turi gyvenimus už portalo ribų.
Organizuokite eventą. AMA (Ask Me Anything) sesija su įdomiu bendruomenės nariu, konkursas, iššūkis, teminė savaitė. Bet kas, kas sukelia naują energijos bangą.
Pasiekite neaktyvius narius. Parašykite asmeniškas žinutes žmonėms, kurie buvo aktyvūs, bet nutilo. Paklauskite, kas pasikeitė, ko jiems trūksta.
Atnaujinkite turinį. Galbūt jūsų temos tapo per nuspėjamos? Bandykite naujus formatų: video diskusijas, podcast’us, live stream’us.
Svarbiausia – nepasiduokite. Dauguma sėkmingų bendruomenių turėjo keletą „mirties slėnių”, kuriuos įveikė tik dėl to, kad kūrėjai nepasidavė.
Ir štai dar viena tiesa: jei po 6 mėnesių turite 200-300 tikrai aktyvių narių (ne registruotų, o tų, kurie dalyvauja bent kartą per savaitę), jūs esate sėkmingoje mažumoje. Tai gali neatrodyti įspūdinga, palyginus su milijonų narių platformomis, bet tai yra tvirtas pagrindas, ant kurio galite statyti.
Pelningumas po 6 mėnesių yra įmanomas, bet tai priklausys nuo jūsų nišos ir monetizacijos strategijos. Realistiškai, tikėkitės 200-500 EUR/mėn pajamų, jei viską darote teisingai. Tai nepadarys jūsų turtingu, bet padengs išlaidas ir parodys, kad modelis veikia. Tikrasis augimas prasideda po pirmo gimtadienio.
Pašnekesių portalas nėra greito praturtėjimo schema. Tai yra ilgalaikė investicija į bendruomenę, kuri, jei puoselėjama teisingai, gali tapti vertingu turtu ir pajamų šaltiniu. Bet pirmiausia tai turi būti vieta, kurioje žmonės nori būti – ir tai yra vienintelis rodiklis, kuris tikrai svarbus.